2009/02/08

Forsta vecka ar gangen

Jag har inte så mycket att rapportera egentligen från den gångna veckan. Vi har mest letat hus och suttit inomhus mellan visningarna. Det är runt 35 grader på dagarna så det lämpar sig inte riktigt att dra ut med ett litet barn, så det har blivit strandpromenader (dock ej badvänlig) på morgnarna (som förövrigt börjar tidigt här) och på kvällen när det är lite svalare. Vi har hittat ett hus på Kigamboni, (en liten ö eller utbuktning som hör till Dar es salaam) ett ganska stort hus med relativt fin gård för lilltjejen att leka på och som ligger ca 1 halv km från stranden som vi funderar på att ta. Jag ska ringa snubben som hyr ut det och tala om att vi är intresserade. Annars så har det varit ganska långtråkigt måste jag säga. Eftersom vi suttit mycket inomhus och tjejen har varit sjuk så har det inte varit ngr äventyr. Och dessa afrikanska länder är inte riktigt lika barnvänliga som Sverige. Det finns inga parker eller lekplatser tillgängliga för allmänheten. De riktigt pampiga hotellen har pool och lekplatser men de är inte så pigga på att släppa in andra som inte bor på hotellen. Jag har dessutom jättedåligt samvete att lilltjejen inte har ngn att leka med. Hemma kunde vi ringa ngn av vännerna med barn och vi kunde lätt fixa en ”playdate” men det är lite svårare här. Många av de ”lokala” är lite misstänksamma mot mig som är svart men bär på ett ”vitt” barn, dessutom är det väldigt få som talar bra engelska och min swahili sträcker sig inte till samtal om stimulans och lekstunder med deras barn. Men jag tänker att när vi väl flyttat till vårt nya boende och vardagen kickar igång så får vi förhoppningsvis bättre kontakt med våra grannar för jag såg att det fanns ganska många barn där som vi kan leka med. Det finns dessutom ett ganska stort hotell precis vid den stranden vi kommer att hänga på och där hittar vi säkert en massa sällskap. För dgrna tenderar att bli ganska långa när man är mest inomhus och eftersom min pojkvän sticker iväg varje morgon för sitt projekt så är det bara jag och Kalunji på dgrna. Det kommer att bli annat sen i Uganda när vi är hos min familj och maaasa människor man känner, då kommer det alltid finnas ngt att göra och ngn att besöka. Jag ska även till svenska ambassaden, brittiska konsulatet samt leta på resedagboken efter andra hemifrån som reser hit i trakterna med småbarn. Ambassaden och konsulatet har ganska bra koll på vart det finns parker och aktiviteter passande för barnfamiljer. Men jag måste erkänna att det är en helt annan resa vi gör denna gång. Både jag och pojkvännen har ju varit här flera gånger, dock utan barn. Så det är mycket vi inte behövt kolla upp förut som vi letar febrilt efter denna gång. Exempelvis boendet som aldrig tidigare varit ett problem och som nu är det största problemet. Man har inte rest ända hit för att sitta inomhus hela dgrna! Om det är ngn som har ett hett tips om aktiviteter med barn så är dessa varmt välkomnade. Jag hoppas att ni alla där hemma mår gott och så får ni ha det bäst tills nästa gång. Kärlek N
roligast just nu, att klattra i trappan vi har det inte sa daligt
lilltjejen alskar var hushallerska, Fauster!

7 kommentarer:

  1. det ser inte ut som att hon lider i alla fall! :o) Hon ser så glat ut, men det ständigt dåliga samvetet kommer man nog aldrig ifrån som mamma... hoppas att ni kan njuta av resten av resan.

    SvaraRadera
  2. Hoppas det löser sig med boende för er! Och med umgänge också! Roligt att höra från dig! Njut lite av solen och värmen från oss också, idag har vi -7 grader och snö här i Uppsala... brrrr

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen det ordnar sig för er med boendet, att bara sitta inne är ju så trist, särskilt med ett litet barn som röra sig och upptäcka/undersöka nya saker hela tiden. Pennor och färger går ju att använda inomhus, om ni har det med er eller kan få tag på vill säga. Vad gäller dotterns behov av sällskap så nöjer hon sig säkert med ert om ni/du är nöjd. så små barn behöver inte jämnårigt sällskap däremot en glad och tillfredställd vuxen och så lite att pilla med.
    Det är härligt att läsa din reseskildring, och bilderna ser bara fantastiska ut. Ni "landar" nog snart. Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Hoppas allt löser sig vännen!!!

    Inte kul att bara sitta inne, det förstår jag.

    Bamsekram!!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att läsa hur ni har det. Lycka till med boendet!

    SvaraRadera
  6. Du har en utmärkelse på min blogg! Känn inte att du måste skicka den vidare jag ville bara berätta att de som fick min award verkligen inspirerar mig! Och din blogg inspirerar mig verkligen!

    SvaraRadera
  7. Vilken otroligt söt unge, med henne kunde ni nog ha fått slinka med hur mycket överviktigt bagage som helst!!! Jättesöt. Tänker kolla vidare på din blogg nu...

    SvaraRadera

Populära inlägg