2010/08/21

Design School, Malmoe

 Jag har mycket spännande nyheter att dela med mig.  Jag har nämligen blivit antagen till Malmö Tillskärarakademien!!! Jag skickade iväg en väldigt försenad och spontan ansökan till skolan för ca 2v sedan, blev tillkallad på intervju 2 dagar senare och började ca 4 dagar senare. Så nu har jag avslutat min första vecka som design student och let me tell you... det var en tuff vecka!

Man skickar med 2st arbetsprover i sömnad och teckningar är meriterande, men eftersom jag knappt kan dra ett rakt sträck satsade jag på sömnaden. Ett plagg i vuxen modell och en barnjacka för att visa på lite bredd.

På intervju var läraren halventusiastisk över mina arbetsprover och den enda kommentaren jag fick var "du kan ju i alla fall sy raka sömmar".

Men jag blev antagen och har nu som sagt avslutat min första vecka på 1 åriga grundutbildningen.  Det är 3 block det första året; mönsterkonstruktion, detaljsömnad och modeteckning. Vi har mest haft mönsterkonstruktion och teckning den här veckan och jag har haft lite svårt att sätta mig in i tankesättet både kring konstruktionen och tecknandet.

Jag som är självlärd har vant mig vid att arbeta på ett helt annat sätt än de teorier som skolan utgår ifrån och därmed funnit det lite av en utmaning. Men jag har nu gjort mitt första fram- och bakstycke, var för sig och ihop. Dessa görs först som kladd, sedan måste de godkännas av läraren innan man kan gå vidare till en teori som efter godkännande tuschas. Därefter gör man delen i verklig storlek på stort brunt papper innan de slutligen sporras i grönt papper och placeras på en provdocka!

På fredahen började det trilla ner lite för mig och jag hoppas bara att det sitter kvar måndagmorgon!
Slutet på läsåret gör man en hel kollektion som visas upp på något fancy ställe i stan där press och allmänheten bjuds in. Ser väldigt framemot denna del som helt kommer att bli tokstressig och nervös men ack så roligt att sy en hel kollektion och har gjort alla mönster till alla delar från scratch. Jag brukar ha ett grundmönster som jag utgår ifrån och lägger till eller tar bort ärmar, kragar etc och varierar mig med.

Men nu ska det göras ordentligt för att det sedan ska underlätta för andra att kunna ta del av ens tankar och visioner, särskilt om man ska lägga ut produktionen i framtiden, vilket givetvis är mitt mål med Kalunji Design.

Mer om detta snart men nu ska jag och min man se på film och umgås lite efter ännu en helt hysterisk vecka. Kärlek!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg