2010/08/16

Fashion Fair

Nu är Fashion week över för min del i år. Stockholm fashion week är denna vecka för alla som befinner sig i närheten, men för oss som bor i Malmö så är ju Köpenhamn betydligt närmare.

Jag var ju inte på många visningar tyvärr då på dom flesta måste man ha blivit inbjuden av självaste designen eller de stora arrangörerna om man nu råkar känner. Vilket jag inte gör! Men kanske nästa år...?

En designer vars show jag var redo att planka in till är Malene Birger som har märket By Malene Birger. Hon, tycker jag, gör otroligt snygga kläder med såna detaljer och fint fall.

I denna stora fina byggnaden i centrala Köpenhamn pågick modemässan där alla designers ställer ut sina senaste kollektioner och seriös business pågår. Hit kommer natonella och internationella inköpare och butiker och köper in till nästa års vår och sommarkläder. Så det vi ser i butikerna i feb/mars köpts in nu. De utställande märken tar in beställningar som sedan skickas iväg till fabrikerna och produktionen sätter igång. Butikerna får sina beställningar runt dec/jan och betalar 30dagar senare. 

Så modehusen/märkerna måste ligga ute med pengar under ganska lång tid och oavsett hur stora beställningar de fått är det ingen som tjänar pengar förrän efter lång tid. När butikerna väl säljer kläderna äger de rättigheterna till dem och får därmed sälja dom till önskad pris, vanligtvis 300-500% tillägg på inköpspriset. Så det var spännande att se hur dessa affärer går till och även se inköpspriset på allt som kostar 1500kr och mer i butikerna.

De stora märkena klarar sig ekonomiskt under perioden mellan sälj och köp, men för de små märken är det nog tufft och då får man hoppas att det inte blir krångel med syfabrikerna, tygerna eller tullen för då få de inte betalt och ligger ute med en massa pengar redan.

På barnklädesfronten var det märket Desigual som hade riktigt färgglada och lekfulla kläder som gorde mig glad. Även deras damlinje är otroligt rik på färger, snygga skärningar och ja en lekplats för snygg design och färg.

Kul var det att besöka modeveckan, nån gång ska väl även Kalunji vara på plats! Jag skulle vilja besöka Londons modevecka, New York och specifikt "African fashion week"  och de sydafrikanska modeveckorna där riktigt spännande grejer händer. Mycket färg, mönster, tryck och lek med olika strukturer och hantverkstraditioner tas tillvara. Nån gång...

Jag har en massa spännande grejer på gång och därmed mycket lite tid att sitta vid datorn så jag är ledsen att jag har varit dålig på att kommentera andras bloggar (och osäker på om jag faktiskt kommer att bli bättre på det) och hålla min egen igång, men snart fyller jag i luckorna.

Tills dess, må gott

Kalunji

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg