2010/08/12

Terminal 2


 Ja, då har jag varit med om min första "stora" modevisning som var ca 20min gång från centrala Köpenhamn. Väl framme hos danskarna möttes jag av regn och ett grått Köpenhamn. Fashionabelt nog tog jag bussen ut till Otto Busses vej 5A där Terminal 2 pressvisning skulle hållas.

Det låg i ett industriområde som tydligen en gammal tågstation. Lokalen var ganska cool med sitt höga tak och stålrör och de massiva öppna ytorna. Det var ganska mycket folk där 21.00 och visningen skulle börja klockan 21.30.
De flesta där var ganska unga (runt 30) med undantag från några kulturtanter. 95% av alla där var klädda i svart, mycket skinn/läder, höga klackar på damerna, bakåtkammat stylat hår på killarna, stora glasögon (ganska jämnt fördelat) och oroväckande många hitler mustascher.
 Visningen var upplagd så att modellerna kom i bussar som stannade i början på runway (det var utomhus som ni ser) och sedan klev de ur och började showen. När första gänget hade gått färdigt körde den bussen iväg och nästa parkerade. Totalt var det fyra bussar lastade med smala människor.

Jag fick plats på andra raden och såg stundtals ingenting på grund av det stora rökmolnet från alla kedjerökare runtom mig. Det bjöds även på en massa gratis sprit, drinkar och öl (inget tuggbart i närheten) och gratis paraplyer i fall regnet bestämt sig att närvara.
Jag började prata med min granne på vänstra sidan som var journalist i Köpenhamn och vi klickade. Jag ska träffa henne på den stora visningen i staden imorgon å hennes redaktion har fått några attraktiva biljetter till stora festerna imorgon som endast de absolut utvalda får närvara på (jag är INTE en av dessa).


 Men visningen då...? Det som var utmärkande var att det var mycket skinn/läder, nitar, tighta byxor, pösiga tunna tröjor, ja, väldigt rockigt.
Det fanns även ett militant tema i de beige/gråa plaggen, militärgrönt, armé boots och sjalar/slöjor på huvuden. Det var även en del "beachwear" för sommar 2011 som jag verkligen tyckte var grymt fula. Det var en blandning av det mindre smickrande delarna av 80talet blandat med ett tonårsfylleslag i kombinationen av plaggen. Det såg ut som att folk hade blivit påklädda i totalmörker och sedan skickats ut på catwalken.
Eftersom det var ett fåtal utvalda märken till just denna visningen fattades även variationen och mångfalden av stilen. Det var rockigt/sportigt/militärinspirerat för hela bunten. Märken som visade var bl.a; Björn Borg, DND, Firetrap, Hummel, Adidas och det stora danska märket Numph (de har även barnklädersmärket mini Numph).
Bland de gratis grejer man fick där var en cocktailshaker och denna bok, "The black book" med namn och info om modeveckan v/s 2010 och alla de märken som ställer ut runtom stan. Mycket bra. Jag hittade ett spanskt märke, Anjara som intresserade mig vars visning jag ska på imorgon.

Ni får ursäkta mig för att inte uppdatera min sida tillräckligt ofta men jag har verkligen haft alldeles för lite tid och för mycket att hinna med. Bland annat har jag en mycket spännande nyhet som jag berättar om väldigt väldigt snart.

Nä, nu är det lägg dags och tidig morgon som gäller för mode imorn. Hoppas det inte regnar då också.

Kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg