2010/08/05

en inbjudan

till Copenhagen Fashion Week dimpade ner i min mail i förra veckan. Sååå roligt det ska bli att besöka min allra första internationella modevecka. Jag hade redan köpt biljett de största visningarna i Öksnehallen i centrala Köpenhamn i fall att det inte skulle vilja skicka mig en inbjudan (eller ens svara på mitt alldeles för långa mail). Men, jag fick svar ca 10 dagar efter det första maile och det känns jätte roligt.

Det är några märken som jag är extra intresserad av att titta på såsom Ilse Jacobsen Hornbaek (Dk), de lyckligt utvalda avgångsstudenterna från Danmarks design skole, Max Mara (It), Sonja Bent (Isl), Anjara (Sp) och alla coola japanska märken och barnklädesmärken.

Jag tycker ändå att dansk design utmärker sig och skiljer ganska mycket från det vi ser i Sverige. Danska designers vågar lite mer vad gäller färg, form, skärningar och kanske inte fokusera på "det vardagliga" och "man ska inte sticka" filosofin som ändå dominerar stort i Skandinavien. Det kommer vara en särskilt lokal och fokus på streetwear, vilket jag tycker ska bli kul. Då är det mycket hoodies, grafiska tryck, skor och annat som är lätt buret och roligt. Det ser även ut att bli en del smyckesdesign på mässan, vilket jag inte alls är intresserad av just nu, utan jag vill se mer damkläder i roliga och annorlunda skärningar, kragar och se hur man har experimenterat med olika material.För mer info om Köpenhamns modevecka, kolla in bl.a. www.cphvision.dk och www.ciff.dk.

Jag har även som mål att smita in backstage och få inblick i hur designerna arbetar innan visningarna. Kanske till och med erbjuda min hjälp med nålning? Vem vet...? Jag är osäker på hur långt min pressinbjudan sträcker sig med jag lovar, jag ska sträcka ut den till det maximala tills sömmarna går av. Enda problemet är att jag har en skitdålig kamera som totalt vägrar att samarbeta med mig och jag har just inga pengar att köpa en ny för, så jag ska luska runt och se om jag kan få låna en.

Annars, har jag jobbat mycket på mitt andra jobb som behandlingsassistent på ett transitboende för ensamkommande flyktingbarn och känner mig totalt utmattad. Jag har inte satt min fot på kontoret på några veckor nu, och jag ser högen av jobb som väntar på mig. Men denna vecka och nästa är jag både barn och manlös och tänkte därför göra allt administrativ arbete idag (bl.a. min första deklaration som företagare), och sedan spendera de få lediga dagar jag har i närheten av en symaskin och försöka göra klart de beställningar mina kunder väntar på.

Må gott alla
Kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg