2010/10/18

Textilkonst

 ... vill jag verkligen kalla detta tryck som jag har tagit fram. Just detta tryck är på vit trikå med brun färg som jag har gjort till en klänningsöverdel.
 Trycket tar ca 4 dagar att processa och jag kan bara göra ca 1 meter åt gången. Men jag är rätt så nöjd med det och det kommer tavlor i andra färgkonstellationer med denna tryckmetod. Det jag gillar mest är det gren liknande avtrycket som bildas och som är svår att förutse då man måste dra i tyget för att kunna lägga färgen, så mönstret är beroende av material, hur hårt man dra och vart färgen sätter sig mest. Och det är detta oförutsedda som lockar mest med metoden. Det går liksom inte att ha för mycket kontroll utan man arbetar med trycket och på sista dagen får man se hur det blev.
 Ganska riskabelt (om man gillar att ha kontroll över sin konst) men det är däri nöjet ligger för mig. Jag ska försöka manipulera det nästa gång och "bestämma" vissa delar av tyget som jag vill ha mer färg på (okej då, jag gillar liiiite kontroll). Mer om detta kommer lovar jag er.
Klänningen som tyget hamnade på är en ganska enkel modell med osynlig dragkedja i sidan. Klänningen plus matchande väska (visas snart) hade jag idag på en fotografering till Drivhusets nya kampanjaffisch som vi gjorde i eftermiddags. Så det kommer även mer proffessionella bilder på dessa produkter snart.

I övrigt syr jag (sakta men säkert) lite barnkläder och skor och annat som jag tänkte ha testförsäljning på under årets Good Jul marknad i Malmö (10-11/12). Jag visar upp plaggen allteftersom de blir klara här på bloggen. Jag har en massa idéer som jag försöker sätta i verk men tiden är knapp och även om jag har nu en del sytt så har jag fortfarande inte fotat allt. Men... det kommer också.

Nu är det hopp i säng för min del. Go natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg