2010/07/12

Big business

är det verkligen med eget företag. Efter 3år som hobbysömmerska har jag nu tagit steget i att vara egen företagare med allt vad det innebär. En rejäl  knuff har jag fått från min mentor och Drivhuset Malmö. Stipendiet som jag vann i våras har möjliggjort för mig att ha en egen arbetsplats där jag kan arbeta i lugn och ro samt alltid ha andra företagare runt mig att bolla idéer med.

Men det är ändå inte så lätt alltså. Just nu är det en kamp med tiden. jag är helt sent ute med höst/vinter kollektionen 2010. Alla etablerade designers sålde sina h/v 2010 kollektionen redan i februari och de håller på förfullt med vår/sommar 2011 som då ska presenteras nu i augusti. Men eftersom jag registrerade mitt företag så sent som i maj så har jag redan missat 2st deadlines. För att komma i kapp modekalendern får jag i januari 2011 börja reseacher, designa och planera vår/sommar kollektionen 2012. Man är liksom alltid 1 år före i tankarna.

Så för att ändå har något att presentera som nytt företag och designer i Sverige på barn/damkläder väljer jag att strunta i reglerna och göra i alla fall en barnkollektion för h/v 2010 som jag planerar ha färdigt aug/sept och eftersom jag vet hur förbaskat svårt det är att få ett inköpsavtal som ny satsar jag på kommissionsavtal och håller en kontinuerlig kollektionen under vinter halv året för att på så sätt finansiera nästa kollektion som är tänkt fokusera enbart på alla sköna och vackra damer därute och runt mig.

Nytt även för Kalunji Design som företag är att det dels kommer att bli två linjer, Kalunji för damkläder och accessoarer och Kalunji mini för barn. Jag har nu för denna höst/vinter inlett ett samarbete med en producent som kommer att producera min mini stickade/virkade barnkollektion med design som nu är färdigt levererad. Vi hade ett möte imorse och gick igenom provplaggen som jag är väldigt nöjd med och som jag hoppas att även andra kommer att finna glädje av.

Övriga plagg kommer att sys av mig i väntan på att jag hittar lämplig producent/producenter som kan kvalitetssäkras. Det finns väldigt många andra som syr bättre och snabbare än mig och jag har (känner jag redan) inte riktigt tid att sy själv. jag kan ju inte sy 2000plagg själv på 3-4mån, liksom. Det tar redan så mycket med all administration, kontakter med producenter/fabriker/andra företagare, research, design, planering, provplagg, göra mönster med mera med mera, så jag måste lägga ut produktionen för att kunna öka mina volymer och på så sätt göra en lite större vinst.

Men för att kunna öka volymerna, betala skäliga löner, driva ett framgångsrikt företag baserat på schyssta villkor och löner, ömsesidig förståelse och respekt för alla inblandande, kostar det pengar. En massa pengar! Pengar som jag inte riktigt har just nu. å jag befinner mig i ett slags moment 22 och därmed kompromissen med barnkollektionen som inte riktigt kräver samma moment av mönsterkonstruktion och passform som barnkläder. Och då menar jag inte att jag tummar på kvalitén eller att kläderna kan se hur som helst ut, nej, nej, nej, utan det är snarare lite lättare och snabbare att sy barnplagg än kläder för kvinnor.

Men ni som har följt bloggen vet ju att jag även har barn och dennes dagis har stängt i 3v och barnets far jobbar även han heltid, så stafettpinnen används flitigt här och det mesta jobb med Kalunji Design sker numer mellan 21.00-01.00 7 dagar i veckan. Det blir lättare sen när dagiset öppnar igen och jag kan arbeta mina normala 60-80 timmars veckor. Och detta kan låta mycket... jag ser ju nu att det både ser och låter mycket ut, men det som gör det värt allting är att jag gör det för mig. För mig, min familj, mina kunder och mitt välbefinnande. Jag har haft anställningar som krävt så mycket av mig tidigare men då har ngn annan fått utdelning för mitt slit. Det här är bättre alla dagar i veckan! 

Oj, nu kanske detta inlägg börjar bli aningens för långt, men här har ni nu en ny kategori, företag och verkligheten bakom modevärlden. Nu går det över från hobby till företag och jag hoppas att ni hänger med på denna spännande resa.

Kärlek
(och go natt. kl. är 23.52 och jag ska gå och lägga mig tidigt för en gångs skull)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg