2010/07/22

Where the action is

 och just nu ser det ut att vara mycket action med alla tyger och böckerna utspridda. Och det är ju bättre att visa upp mitt syrum så här då det är detta som är verkligheten för tillfället.

 Jag har försökt har ngn sorts kategorisering på tygerna; nya, gamla, fleece, foder, afrikanskt (kangas, kitenges), små restbitar osv. Jag har med hjälp av min fusksvärfar (vi är ju inte gifta men efter snart 7år så känns det så) fått upp en del hyllor för all tråd, linjaler, saxar, overlocktråd, mellanlägg och annat som man behöver för att skapa fritt.
 Min nya overlock som är en Husqvarna huskylock. Vi kommer mycket väl överens hon och jag. En mycket stark tjej som pallar med det mesta och krånglar aldrig. Lätt att trä är hon också. Spana in pennfodralet i rött från Linnzan som huserar min lilla samling specialtråd (stretchtråd, flerfärgadtråd och annan tråd som endast används vid enstaka tillfällen.
 I pärmarna som jag nu länge tänkt klä i tyg och sätta en märkning på (när det nu blir) finns de egna mönster, idéer, inspiration, halvfärdiga virkprojekt, virknålar, trä och rephandtagen till väskor och mina 10-traderafyndade- ekolinne- väskor som jag tänker någon gång trycka häftiga saker på.
 En mycket bra klädstång som håller mina färdiga, halvfärdiga och ska-göra-om alster samt påsar med prover till min höst/vinter barnkollektion som jag fick från min producent i förra veckan på plats. Hyllan med de många små och medelstora facken från Clas O förvarar alla mina labels, hangtags, sytråd, säkerhetsnålar, visitkort och annat smått som annars hade hamnat på vift. 
 Min trotjänare som även hon aldrig sviker. Efter 2 år är jag fortfarande mer än nöjd med allt som hon kan göra för mig, exempelvis sy i mina knapphål OCH knappar helt automatiskt. Bara att stoppa i knappen i rätt pressarfot och trycka på rätt knapp på maskinen så är det färdigt på nån minut. Helt fantastiskt och mycket tidssparande.
 Min vän David, vars kamera jag lånade för att dokumentera min lilla men alldeles egna plats i vårt hem där jag får ro att arbeta och sprida ut mig bäst jag vill. Men som ni ser så är det rätt så trångt och jag använder vardagsrumsgolvet till klippning av tyger, mönsterkonstruktionen samt all pressning. Jag, en textilkonstnär samt en bildkonstnär letar efter en gemensam ateljé här i Malmö och helst i centrala stan att dela. Det är ganska dyrt med en lokal på bra adress, men om det är någon av er fantastiska läsare här i Malmö som känner till en ledig (och billig) lokal som även funkar som showroom får ni gärna tipsa mig. Maila till: kalunjidesign@gmail.com
Så här bra bilder tar Davids kamera som jag ska leka lite mera med nästa gång vi ses och passa på att fota alla ofotade kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg