2009/01/21

Eko-slagt, kantbandsproblem blandat med främlingsfientlighet

Före
Efter
Ännu en t-shirt har slaktats. Denna gång blev festival t.shirten från sommarens Mossagårdsfestival (08). Eftersom jag inte använder detta plagg men älskade trycket så blev det ännu en body till lilltjejen. Men som vanligt så får jag inte till kantbanden på halsringningen. Det blir alltid "vågigt". Jag försöker ju att inte dra i det men resultaten förblir ändå detsamma. Är det någon som har ngt bra tips på hur man får det snyggt? Måste jag sy med tvillingnål?

Och till ett annat problem jag har; nämligen kommentaren som Stora lilla j fick efter sitt julhälsningsinlägg om hennes ursprung. Om det är något jag har nolltolerans för så är det rasism, idiot-logik och rasklassifiering. Jag accepterar inte idioti resonemang kring etnicitets- och identitets frågor av just den sorten som Stora... råkade ut för.

Om du läsare som kommenterade på Stora lilla js blogg läser detta och brukar läsa min blogg så får du här veta att även jag är invandrare (i fall min icke bristande svenska lurade dig) så du kan med detsamma sluta läsa den för jag vill inte ha folk som dig som läsare. Och tillskillnand från Stora... så skulle jag hängt ut dig med namn å allt i fall du hade kommenterat på min blogg. Bara så att du vet...

7 kommentarer:

  1. Förstår att du gillade tyget, det gjorde sig väldigt bra som body :) Jag verkligen ingen mästare av kantband, men en tanke slog mig att det kanske skulle funka att klippa banden på skrådden eller kanske lodrätt för att få de mer stumma

    SvaraRadera
  2. Fin body, jag tror problemet är att du har för långt band till halshålet, mudden skal töjas når den sys fast annars blir den sladdrig sådär.

    SvaraRadera
  3. BAll body. Jag tror att du skulle dra mer i kantbandet för att det inte ska bli vågigt. Använd ca 75% av kanten som det ska sättas på så tror jag det blir riktigt snyggt. Jag brukar ha 75-80% kortare som riktmått när jag klipper mina muddar. Måste nog också slakta lite gamla tröjor som jag växt ur!

    SvaraRadera
  4. VÄNNEN!!!!!!!!!! Gissa om jag blev förvånad idag när jag hämtade ut ett paket på posten!!! Tack snälla söta kära!!! Bildbevis kommer under kvällens lopp att läggas ut "hemma hos mig". Jag är verkligen stum över hur snäll du är!!!

    Över till dit kantbandsproblem så tror jag på tvillingnål (så att sömmen blir stretchig) samt att du skall (som de andra också påpekat) snarare dra MER i kantbandet då du syr. Anledningen kan definitivt vara att du drar för lite!

    Sedan kan jag bara HÅLLA med dig om ALLT du skriver om rasism. Vilket otyg!!!!

    Kärlek!!!

    SvaraRadera
  5. Ta ner pressarfot trycket med.2 eller lite lite mot ettan.Öka styngs längden till 3.Så brukar jag göra.Sen sträck som de tidigare bloggarna skrivit.
    Bra skrivet om rasism!!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina saker du syr, bra och inspirerande blogg!! Hoppas att det är ok att jag lägger till dig på min blogglista?
    /Anna
    http://www.odandulky.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Jag säger som de andra: Dra i kantbandet. När man har sytt lyckade kantband några gånger börjar man få rätt bra känsla för hur mycket.

    Hälsningar från en som inte har något band alls till Sverige - annat än språket då ;-)

    SvaraRadera

Populära inlägg