2008/07/04

till miiiiiiiiiiiiiiig!

Äntligen har jag sytt till mig själv. Jag kom på att jag knappt gjort det och riktigt varför kan jag inte svara på. Men jag var i Svågertorp för att lämna in min (läs Kalunjis) barnvagn som hade gått sönder (mardröm!) och gissa vilka fler butiker som ligger där ute, yes you guessed it, STOFFoSTIL! Och vilken dålig hobbysömmerska vore inte jag om jag hade skippat den butiken. Så, det blev detta tyg tillsammans med lite flera sybehör, nålar och annat smått som man alltid behöver.

Väl hemma bläddrade jag i min mönsterpärm och hittade mönster på en bondskjorta. Så, detta är alltså en modifikation av det mönstret. Jag ville/behövde ha en tunika (alltså, det måste gå över rumpan) så det blev en tunika. Det var egentligen långa ärmar på skjortan men jag valde att göra dom lite kortare istället och klippte ett jack i halsen som annars var rund på mönstret. Jag hade gärna velat haft stretchiga kantbad på men eftersom min kantbandsvikare (+ en massa annat) som jag beställde från Sykompaniet fortfarande inte har kommit (jag beställde för ungf. 1mån sen) och jag var alldeles för lat att göra dom helt själv valde jag vanliga kantband. Dom sitter åt lite mer i armen än vad dom skulle göra om dom var stretchigare men i överlag blev jag ganska nöjd.
Roligt var också att på premiären av användadet-av-egen-sydd-tunika-dagen mötte jag min kompis G som på håll skrek; vilken fin tröja du har på dig!, utan att veta att jag sytt den. Det var så roligt att jag tog fram saxen och satte den i flera tyger som kommer att bli fler alster till mama K.

3 kommentarer:

  1. Tunikan blev ju jättefin och så kul att du fick sånt beröm utan att vännen inte ens visste att du hade sytt den :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ja, varför syr inte mer till oss själva? Är det kanske för att våra barns kläder (1) går fortare att göra? (2) Blir kanske alltid liiite sötare? (3)krävs inte alltid lika mycket detaljer? Jag vet inte, men mer kläder till alla mamas.

    SvaraRadera
  3. GRATTIS!!! Vad roligt att sy till sig själv!! JÄTTEFIN!! Vill också sy till mig själv nu.... Toppentunika!!

    SvaraRadera

Populära inlägg