2008/09/25

Till mina bröder

Äntligen kom jag på ngt att sy till mina två bröder som fått ngt sytt av mig på läääääääänge. Det är alltid så svårt att komma bra projekt till killar tycker, förutom det vanliga byxor och t-shirts. Mina bröder är dessutom jätte kräsna vad gäller deras klädsel så man vet ju aldrig om de kommer att tycka om ngt man gör eller köper. Så... jag kom istället på att det kanske var bättre att sy ngt praktiskt och som de inte nödvändigtvis inte behöver visa sig ute med, och därför föll valet på morgonrockar till båda.
Dessa satin tyger köpte vår syster till oss (hon som bor i Oslo) och hon köpte myckeeeet, typ 6m av varje. Och jag som aldrig syr i såna här tyger blir förstås livrädd och kunde inte på fler månader komma på vad jag skulle göra med dom. Tills idén om morgonrockar ploppade upp.
Den här första morgonrocken är i ett gult satin tyg och gick till lillebror. Han är ungeför lika lång som jag och eftersom jag inte hade ngt mönster på morgonrockar (finns de?) så fick jag titta på hur min satt och sy efter den. Men jag måste erkänna att det troligtvis blir sista gången (första var en balklänning jag sydde till mig i 9an) jag syr i såna här material. Det bara gled hela tiden och man kan inte heller nåla utan att det lämnar fula märken i tyget heller.
Ah, rockarna har fått två stycken fickor, bälten och krokar att bli upphängda i.
Den här rocken till storebror var mycket svårare att sy. Min storebror är verkligen stoor. Han är typ 2m lång oc betydligt bredare än jag, s det var bara att överdriva. Jag la på ordenligt i längden och på bredden samt gjorde vidare armar. Han fick en grön satin morgonrock (dom kommer ju att se ut som pimps= hugh hefner). Eftersom denna rock var betydligt större så var svårt att hänga upp den på ett bra sätt och förska få en bra bild. Den här blev bäst. Jag fick även ha en säkerhetsnål under fotograferingen som höll ihop tygerna annars hade rocken bara fallit ner på golvet. Men ja, bröderna blev mycket glada över dessa helt oväntade presenter oc jag kommer nog inte sy i detta material igen. Eller vänta, har jag sagt det redan?

1 kommentar:

  1. Läckra :-) Vilken underbar idé till dina bröder!!!!

    I ett Ottobre nr lngst bak fanns morgonrocksmönster åt vuxna vill jag minnas. Men du har ju lyckats så bra aldeles på egen hand :-)

    SvaraRadera

Populära inlägg